Ismerkedjen meg a témával: az elektromágneses sugárzás (hullámok) fajtái.
Csernobil a szarkofág alatt
A Csernobili Atomerőmű katasztrófája
Mindazok számára, akik 1986. után születtek, kísérteties legendának számít a Csernobili Atomerőmű katasztrófája. Akik eszmélő fejjel éltek már akkor, azokra az előre nem kalkulált tragédia bekövetkezése sokkolóan hatott.
Illetve pontosítsuk: a szovjet befolyás alatti régiók – így Magyarország – lakossága a katasztrófáról késve értesült és a legtöbben csak jóval később tudták meg, hogy halálos veszedelem lebegett napokig a fejük felett. Az esemény és a sokk tehát időben nem esik egybe – ám az garantált, ha ezt hallják: 4-es blokk – összerándul a gyomruk.
Az alábbi animáció pontosan mutatja a sugárzás intenzitásának változó zónáit.
A csernobili atomkatasztrófa következményei
Ez a súlyos atomkatasztrófa 1986. április 26-án történt az ukrajnai Csernobil melletti atomerőmű negyedik blokkjában, amikor is egy erőltetett és rosszul végrehajtott üzemteszt során a reaktor túlmelegedett és felrobbant. Következtében nagy mennyiségű radioaktív anyag került a légkörbe, amely szennyezte a környező területeket és más európai országokat is.
Kb. ötvenen a robbanás egyenes következtében meghaltak, később nagyjából négyezer közvetett áldozatról beszéltek. A baleset után a sérült reaktort egy betonból készült szarkofággal fedték le, amelyet 2016-ban egy új, acélból készült védőlétesítménnyel erősítettek meg.
E baleset hatására megkérdőjeleződött a szovjet atomenergia-ipar biztonságos volta, és felgyorsult a Szovjetunió politikai és gazdasági válsága.
Az áprilisi tragédia utáni hírzárlatnak köszönhetően maguk a reaktorban dolgozó munkások és családjaik is csak késve értesültek a valódi helyzetről, több ezren fölvonultak a kötelezőnek számító május elsejei díszparádén, szervezetüket ezzel – önkéntelenül – óriási sugárzásnak kitéve. Itthonra is csak lassacskán kezdtek szivárogni az információfoszlányok. Hogy szedjük le a saláták külső leveleit. Meg hogy egyébként nincs nagy baj. De volt. Ma már tudjuk.
Chernobyl – az HBO és a Sky minisorozata
A Csernobil (Chernobyl) című öt részes tv-sorozatot 2019-ben mutattak be az HBO és a Sky csatornákon. Főszereplők: Jared Harris, Stellan Skarsgård és Emily Watson, akik egy atomfizikust, egy szovjet politikust és egy nukleáris fizikust alakítanak. A sorozat rendezője Johan Renck, a forgatókönyvet pedig Craig Mazin írta.
A sorozat nagy sikernek örvendett a kritikusok és a nézők körében is, és számos díjat nyert, többek között tíz Emmy-díjat és két Golden Globe-díjat is.
Alkotói agy figyelmet fordítottak a hitelességre, és sok részletet pontosan ábrázoltak a mindennapi szovjet életről és a baleset lefolyásáról. Sok kutatást végeztek, és konzultáltak szakértőkkel, illetve olyan emberekkel, akik személyesen érintettek voltak a katasztrófában.
A sorozatban látható helyszínek, ruhák, tárgyak és dokumentumok nagy része hűen utánozza az eredetieket. Az elhangzó párbeszédek is igyekeznek követni a valóságos beszámolókat és jegyzőkönyveket.
Természetesen a sorozat nem tökéletesen hiteles, és néhány esetben eltért a történelmi tényektől a drámai hatás vagy a történetvezetés érdekében². Ilyen például Ulana Khomyuk karaktere, aki nem létező személy, hanem több valóságos tudós képviselője. Vagy az a jelenet, amikor egy helikopter lezuhan a reaktor fölött, ami valójában csak hónapokkal később történt. A sorozatban hallható orosz akcentus is egy tudatos döntés volt, hogy elkerüljék az angol nyelvű színészek erőltetett oroszul beszélését.
Összességében tehát a Csernobil sorozat nagyon hitelesnek tekinthető, de nem teljesen pontos történelmi rekonstrukció.
Csernobil öröksége: a Zóna. Dokumentumfilm
A súlyos egészségügyi következményeket okozó és mára a rémségek és fenyegetések szimbólumává vált 4-es reaktor blokk robbanásáról azóta elég sokat tudunk. A következményeiről annál kevesebbet. Ismereteink gyarapításához járult hozzá például Bendarzsevszkij Anton és Maczelka Márk közös dokumentumfilmje, melyet hatalmas anyagból (több mint száz óra felvétel, rengeteg archívumi adat és kutatás) készítettek el abból a célból, hogy a kezdetben titokként – tabuként?- kezelt történet minél többünkhöz eljusson. A kész mű a Csernobil öröksége: a Zóna címet kapta, és tanulságában jóval többet nyújt a néző számára, mint egy általános oknyomozó film.
Maradnak ugyan megválaszolatlan kérdések – részben az önkéntes hallgatás, részben a múlt fölfedhetetlenségének gátja miatt – ám a közösségi emlékezet életben tartásához és az állóvíz fölkavarásához mindenképpen szükséges vállalkozás lerántani a leplet egy évtizedes rejtélyről.
A Zónával kapcsolatban – már csak a cím kapcsán is – önkéntelenül eszünkbe juthat Tarkovszkij Stalker c. zseniális alkotása, amelynek forgatókönyvéhez az ötletet a Sztrugackij-testvérek sci-fi regénye adta.
Merthogy a tiltott területre visszamerészkedő férfi metaforikus története természetesen nem az erőművel kapcsolatos esetet dolgozza föl, ám Anton és Márk dokuja után magától adódik a párhuzam fölállítására. Az ismeretlen és a megismert természetet, és annak az emberre tett hatását vizsgáló Tarkovszkijt a burjánzó, az ember által soha nem igába hajtható növény- és állatvilág érdekli, ami számunkra otthonossá és egyben idegenné teszi mindennapi életünk terét. Az erőmű munkásai is szakadatlanul törekedtek a helyzet jobbá tételére.
Visszajártak dolgozni a katasztrófa után, ezzel életüket kockáztatva. A tudósok levették magukról a sugárzás mérésére alkalmatos dozimétert (és a védőruhát is), hogy a robbanás helyszínéül szolgáló 4-es blokkban kutathassanak. (Ha magukon hagyták volna a dozimétert, bizonyos sugárzás után kénytelenek lettek volna elhagyni a helyszínt úgy, hogy oda már nem térhettek volna vissza.)
Az életük és a haláluk volt Csernobil
Az életösztön kerül itt ellentmondásba a munkamorállal. Vagy valami olyasmivel, amit kívülállóként nehéz megérteni. Ezeknek az embereknek az életük volt Csernobil. Az életük, amit nem voltak hajlandóak föladni holmi egészségért, vagy hosszabb élettartamért.
Kiváló példa erre az, ahogyan nem hagytak föl a reaktori munkával, vagy az, amikor a robbanást követő pár napban – a tisztítómunkák megkezdésével egyidőben – három embert küldtek föl a legendás toronyra, hogy kitűzzék népük zászlaját (ami az atommal fölvett és ellene megnyert (?) harcot hivatott ábrázolni). Persze a három zászlóállító halálos sugárdózist kapott és hamarosan meghalt.
Élhetőség és élhetetlenség kérdései ezek. A szemlélő számára fölfoghatatlan, embertelen döntések.
A legnehezebben megemészthető mégis az, ahogyan a nyilatkozó egykori munkások és tudósok viszonyulnak a történtekhez. A Csernobil környéki falvakból evakuált lakosok sem élték meg gyógyíthatatlan lelki traumaként a történteket. Számukra a robbanás egy nem várt epizód volt a hétköznapok forgatagában.
Nehéz értékelni ezt a viszonyt, mert nekünk – akik nem voltunk ott – semmiképp nem tűnik áthidalhatónak a probléma lényege.
Csernobil szellemvárosai (a teljesen kiürített atomváros Pripjaty és a Zóna környező települései) a tudományos haladás iránt elkötelezett emberiség közös öröksége. Muszáj tisztában lennünk létükkel, még akkor is, ha minduntalan szembesítenek a természettel szemben elvesztett csatával, s egyúttal a természet fölülkerekedésével az emberi tényezőn.
A teljes film megtekinthető az alábbi videón:
Csernobil öröksége: a Zóna
Bendarzsevszkij Anton és Maczelka Márk filmje bemutatja az atomerőmű körüli Zónát, a Zónában dolgozó embereket és a kihalt Pripjaty várost helyettesítő új települést, Szlavuticsot napjainkban. Kik és miért áldozták az életüket a reaktorban az elmúlt években, és hogyan folytatódott az atomerőmű működtetése és az ott dolgozók élete a katasztrófa után. Milyen állapotban van a balesetet szenvedett reaktor védőburok-ja, a szarkofág és mit rejt a szarkofág belseje.
Szerkesztő-Riporter: Bendarzsevszkij Anton
Operatőr-Vágó: Maczelka Márk
3D animáció: Misku Norbert
Narrátor: Gyukity István
Nyelvi lektor: Gabnai János
Olvasd el ezt is:
Csernobil öröksége: a Zóna. Doku, film: csernobili atomkatasztrófa és egészségügyi következményei. Animáció, videó, térkép: mikor milyen volt a sugárzás a csernobili robbanás után. Szarkofág. 4. blokk, atom reaktor robbanás.
1986. április 26. Szovjetunió, Ukrajna, atomrobbanás, atomreaktor, atom katasztrófa, robbanás, radioaktív sugárzás, 4-es blokk, következmény, videó, dokumentumfilm, térkép animáció. Elektromágneses hullámok természete, fajtái.